Mina saker. En uppdatering i minimalism!

I helgen sorterade jag ut en hel del saker som jag hade funderat på om jag skulle göra mig av med.

Före detta räknade jag ca 650 saker. Efteråt, när jag hade packat 8 flyttkartonger och fyllt två säcker med saker stannade räkningen på ca 500 saker.

Det jag sorterade ut var i huvudsak DVD-filmer och boxar, böcker, datorsaker, vandringssaker och verktyg. I tillägg blev det en del kökssaker och kläder.

Medan jag höll på funderade jag på om jag inte skulle sortera ut ännu fler saker av framförallt filmerna, böckerna och verktygen. Ska fundera en del på det innan jag bestämmer mig vad jag gör.

Av det jag sorterade ut var nästan alla datorsaker (alltså reservdelar och gammalt strunt som jag har sparat på), ungefär hälften av alla verktyg (det jag har sparat på är det mest använda och vanliga verktygen för mitt lilla behov). Filmerna och böckerna jag har sparat på är de som mest betyder något för mig att spara på – tillsvidare i alla fall.

Jag gick även genom en hel del papper som jag förvarar vid skrivbordet och sorterade ut gamla betyg och skolpapper, samt kartor och dokument från tidigare vandringar. Detta blev inte mer än jag samlade innehållet från två tidskriftsamlare till en och samma. Men varje liten sak räknas så varför inte…

Kom på att jag ska vara ärlig med mig själv och börja räkna varje liten sak vilket jag inte gör idag. Exempelvis så är inte mina möbler med i räkningen (oftast för att jag väljer att lämna dessa när jag flyttar och hellre skaffa nytt begagnat). Inte heller räknar jag varje sak till vandringen, utan bara själva packningen som en sak.

Men om man lättare ska få en överblick på hur många saker man har så hjälper det att räkna alla saker. Varje enskild sak.

Genom detta kom jag på att jag inte räknar tandborsten och rakapparaten. Så i dagarna som kommer ska jag gå genom allt en gång till och skriva ned alla små bortglömda saker och därefter kommer jag få ett nytt resultat.

Och sen kan jag börja minimera mera.

En påminnelse till mig själv är följande ordspråk:

“Perfection isn’t achieved when there is nothing more to add,

but rather when there is nothing more to remove!”

Men även av dessa två intrycken;

härom dagen jag såg ett Youtube-klipp om en man i USA som äger 44 saker och jag har även blivit påmind om guldgrävaren jag träffade i Ädelfors sommaren 2015 – han hade bara sin cykel, en uppsättning vandringssaker för att kunna sova ute, sina kläder, en telefon, samt guldgrävarutrustningen. Hans saker är nog omkring 50 st.

(Det mest ultimata borde vara den gamla buddhistiska filosofin som dikterar att en munk inte ska äga mer än 8 saker – kläderna (som traditionellt består av tre plagg), en matskål, ett bälte, ett vattenfilter, en nål till reperation av kläderna och ett rakblad till att raka huvudet med.)

Uppdatering: Min första dejt på ca 15 år.

I lördags var jag på en liten dejt med en kvinna jag hade träffat via en av dejtingapparna jag nu har installerat på telefonen.

Vi träffades på ett fik och satt och pratade i ca 2 timmar. Efter det bestämde vi oss för att inte gå vidare med en till dejt.

Så min första dejt på 15 år slutade med en kafénota på 147 kr och ingen uppföljningsdejt.

Jag fortsätter att försöka dejta med att fråga kvinnor på dejtingappen.

Uppdatering: Gluten

För ca 1,5 vecka sen började jag att äta gluten på prov för att senare kunna utröna vad för typ av problem jag har med gluten.

I samråd med min läkare hade jag kommit fram till att jag skulle äta 1-2 brödskivor om dagen i minst fyra veckor, för att därefter lämna ett blodprov, för att där se vad för typ av problem jag har med gluten – överkänslighet, intolerans eller allergi.

Samtidigt fick jag tipset om ett kosttillskott som heter Gluten GO som man kan ta i samband med glutenproblem (dock ej allergi).

Så på lördagen den 22 februari började jag att äta 1-2 brödskivor per dag. Första dagen blev det en fralla med leverpastej och smörgåsgurka och den var så god.

Jag fortsatte i glad ton att ta en tablett till varje brödskiva, vilket blev min frukost i dagarna som följde. Men skam den lycka som är för evigt. Redan efter 4 dagar, eller närmare bestämt på tisdag vid lunch så började jag märka av effekten av gluten i kroppen. Värk, illamående och allmänt nedstämd.

Jag fortsatte med en fralla om dagen till torsdagen, när jag gav upp.

Nu har det snart gått två veckor och jag har blivit av med glutenet från kroppen och hälsan är åter på topp.

Min slutsats är att jag inte tål gluten och är då troligen glutenintolerant. Detta då kosttilskottet, Gluten GO, bara är verksamt om man har en känslighet. Den är inte verksam mot intolerans eller allergi.

För säkerhets skull ska jag prova en ny period, först i juli, men då ska jag stå ut med alla fyra veckorna.

Utmaning: Matpinnar

Jag har kommit på en till utmaning att testa mig med.

Försöka bemästra konsten i att äta med ett par matpinnar, eller chopsticks, som de ibland kallas.

På jobbet brukar det alltid ligga ett par oanvända matpinnar i besticklådan, kvarglömda av någon som tidigare hade köpt med sig asiatisk lunch till jobbet.

Så jag tog med mig ett par hem och ska i lugn och ro lära mig hur det går till och försöka bemästra konsten, så att jag när tillfälle ges kan, utan att skämmas, ta matpinnarna och inte kniven och gaffeln, när jag är på en asiatisk restaurang nästa gång.

Utmaning: Spara pengar

Jag har inte sparat några pengar på långsikt sen ca 10 år tillbaka. All min fokus har varit att betala bort mina skulder. Även om jag har unnat mig en del saker. En del viktigare så som nya glasögon eller ett par nya skor. Men även mindre nödvändiga saker till vandringen har jag köpt under åren som har gått.

Och till slut, i december 2019 betalade jag den sista inbetalningen till banken och är numer lånfri (jag vill säga lånfri och inte skuldfri för att jag vill inte ha några lån).

Och nu har jag som ett första steg i sparandet öppnat ett vanligt sparkonto i banken. Det ger inte mer ränta än 0,10%. Men det är en början. Och där har jag nu börjat sätta in ett par tusen kronor varje månad. Jag ska lära mig mer om fonder och sen öppna ett par fondkonton och därefter börja spara där också. Det vanliga sparkontot kommer vara till korttidssparande medan fonderna kommer vara till olika långtidsprojekt, som utlandsresor och pensionen.

Utmaning: Träna

Jag har börjat träna!

Jag kan inte sluta vara en soffpotatis om jag inte samtidigt börjar röra på mig mera. Och jag vet att jag har slappat till i musklerna under de senaste ca två åren.

Jag fick ett tips om en app som heter 7 Minutes. Det är en träningsapp där man tränar hemma med bara kroppen som motstånd. Man gör 15 övningar i 30 sekunder var. Efter att man har börjat få upp styrkan kan man lägga till repetitioner av varje övning.

För säkerhets skull testade jag en gång med det fulla programmet och fick sådan muskelvärk. Efter att jag hade läkt så sänkte jag tiden per övning till 15 sekunder.

När jag skriver detta har jag tränat 6 dagar och även i dag, söndag, ska jag träna lite senare idag.

Redan nu känner jag att det har gett lite resultat med att jag orkar mera. Som exempel orkade jag/hann jag göra ca 7-8 armhävningar innan tiden gick ut. Fem dagar senare orkar jag/hinner jag med att göra 10-12 armhävningar. Jag har även fått lite mer flås.

En annan sak jag började göra i veckan, men först i torsdags, var att hoppa av bussen halvvägs hem och gå resten av sträckan hem. Det är ca 4 km att gå då. Så då får jag motion där också.

I fredags provade jag på att springa några hundra meter på vägen hem och förutom att det kändes på framsidan av smalbenen så kändes det bra. Förutom att jag inte har någon puls att räkna med. Så den måste jag öka för att kunna springa mer. Jag tänker om jag springer samma sträcka (som är en plan raksträcka på sidan av stranden) varje dag så borde jag sakta öka pulsen samt vänja kroppen till att springa.

Sista ca hundra meter till min bostad har jag en ganska brant backe. Målet är att jag ska kunna sprinta uppför den utan att tappa andan helt och hållet – som jag gjorde i fredags när jag försökte göra det för första gången. Jag sprang då uppför men inte så fort jag kunde för det gick inte, fick liksom inte någon luft i lungorna…

Utmaning: Gluten?

Jag har sen årskiftet 2013/2014 levt på en helt glutenfri kost. Efter en fyra månaders period med LCHF-diet så upptäckte jag att jag inte tålde gluten längre.

För att vara på den säkra sidan gjorde jag ett par egna uteslutningstest med gluten under några veckor. Varje gång jag åt gluten blev jag sjuk. Så jag lät bli och har sen ca februari 2014 inte medvetet ätit något som innehåller gluten. Under de åren som har gått så har jag misstänkt blivit smittat/fått i mig gluten av misstag vid ett par tillfällen.

Så snabbspolar vi fram till häromveckan. När jag fick reda på att det nu finns ett kosttillskott som heter Gluten GO. Det innehåller ett ämne som hjälper till att bryta ned glutenproteinet i magen hos personer som har glutenintolerans.

För säkerhets skull rådfrågade jag min husläkare först och han tipsade mig om följande: För att kunna testa om jag har glutenintolerans eller celiaki så måste jag leva på kost som innehåller gluten i minst fyra veckor för att sen göra ett blodprov på vårdcentralen. Via blodprovet kan sen vården bestämma att de vill att jag lämnar ett vävnadsprov och då behöver jag vänta på en remiss från mag och tarmavdelningen på sjukhuset. Och under tiden måste jag fortsätta äta gluten.

Min läkare satt även att det räckte med att jag åt en till två smörgåsar om dagen för att få i mig det gluten som behövs för att visas på blodprovet.

Så jag gick till apoteket och köpte en burk med Gluten GO. Det är 25 tabletter och den kostade ca 180 kr. Så varje tablett kostar ca 7 kronor. Inte så farligt om det kan hjälpa mig att klara av att äta glutenkost.

Igår köpte jag en påse med fem lokalt producerade frallor, leverpastej och smörgåsgurka och gjorde en fralla till mellanmål på förmiddagen. Det var så gott så jag vill ha en till. Men jag lät bli.

Vad jag däremot gjorde fel var att inte dubbelkolla på leverpastejen vad den innehöll. Den innehåller mjölk, vilket jag inte heller tål!

Gluten gör så att jag får i lederna och blir dålig i magen. Och genom mjölken får jag ont i magen och näsblod.

Redan i går kväll kände jag av att näsan började strula. Medans jag inte kände av något av glutenet.

I morse när jag vaknade så kände jag inte av någon smärta i lederna, eller i kroppen annat än att jag har lite ont i magen samt att näsan är lite sårig.

När kroppen har läkt från mjölkproteinet ska jag testa gluten utan tabletten och se hur det går.

Ska även boka en tid hos läkaren för blodprov.

Utmaning: Dejta

Jag har inte varit på en dejt på många år nu. Det har liksom inte hunnits med eller funnits intresse från mig.

Men nu så har jag installerat ett par dejtingappar i telefonen. Tinder, Badoo och Mötesplatsen. På Tinder har jag inte betalat något för extra service, men på de andra två har jag betalat för premium.

Och redan efter ca en veckan har jag börjat prata med ett par kvinnor som av någon anledning finner mig intressant :)

Vi får se hur det går…

Utmaning: Seglarskola

En av sakerna jag själv har kommit på som jag vill utmana mig till är att jag vill testa på att segla.

Det började för ett par veckor sedan när jag passade på att fråga en kollega på jobbet som jag visste hade segelbåt om bästa sättet, eller om jag fick följa med henne och hennes familj ut i deras segelbåt någon gång. Hon svarade att jag givetvis fick följa med någon gång, men att jag först skulle kontakta Jönköpings Segelsällskap och se vad de hade för alternativ för prova-påare.

Så idag letade jag upp deras hemsida och såg på en gång att de har en kurs för nybörjare på sensommaren.

Och jag har anmält mig till den. Det är söndagarna 6 september och 13 september. Kursen kostar 1.595 kr. Vilket jag tycker är helt ok.

Uppdateringar kommer senare.

Utmana mig själv till nya kunskaper, insikter och upplevelser.

Sen innan nyåret har jag känt att jag vill bryta mitt “soff-potatis”-slöande. Så givetvis har jag då slötittat på Youtube i ett par veckor och blivit ännu mer soff-potatis. Men så snubblande jag över en video med ett par grabbar som utmanade sig själva att göra 30 nya saker under 30 dagar (kanalen YesTheory på Youtube). Och jag kände att något liknande skulle jag kunna göra.

Jag vill utmana mig själv till att prova på nya kunskaper, insikter och upplevelser. Helt enkel ta mig ut på äventyr. Träffa nya människor och vidga mina vyer.

Men det finns ett par punkter med “regler”, eller förutsättningar för detta.

  1. Det ska inte kosta stora summor pengar.
  2. Det ska inte vara något som kan orsaka smärta eller obehag, eller vara olagligt.
  3. Det ska inte vara något som jag har gjort tidigare i livet (eller så pass länge sedan att det är bortglömt).
  4. Jag ska kunna göra det tillsammans med andra, exempelvis familjemedlemmar, vänner eller kollegor.

På jobbet har jag pratat med en del av kollegorna, och av dem har jag fått ett par förslag.

  • Spela in en podd.
  • Lära mig dansa.
  • Måla en tavla.
  • Vara med på jobbets fritidsförenings aktiviteter – något jag nästan alltid tackar nej till.
  • Via olika dejting-appar, försöka att få en dejt med en ny kvinna varje vecka i en månad (jag har inte dejtat på ca 15 år).

Och själv har jag kommit på ett par egna saker.

  • Prova på att segla på en segelbåt. Och jag har redan hunnit fråga en kollega som har segelbåt om jag får följa med henne ut.
  • Fråga min granne som fiskar ute på sjön om jag får följa med och prova på det.
  • Jag har frågat en kollega om han vill följa med och vandra ett par dagar, då jag sen tidigare har planerat en kortare vandring i närområdet (jag vill ju annars alltid, helst, vandra själv).
  • Ta nattåget till Narvik för att där träffa min faster och tillsammans ska vi upptäcka Narvik, gå på bio och äta god lokal mat. Och jag har redan hunnit fråga henne och tycker det är en jätterolig idé så hon hänger med.
  • Gå på en matlagningskurs. Som jag frågade min dotter om hon ville göra tillsammans med mig.

Och givetvis vill jag blogga om detta så att jag senare i livet kan gå tillbaka och läsa om det.

 

Jag drömmer om ett enklare liv!